31.1.12

Fèlix Guattari (1930-1992) @ Pere Lachaise, Paris


GUATTARI Fèlix (1930-1992) - 42eme division (1ere ligne, chemin des Anglais) - Pere Lachaise, Paris.


En 2012, à l’occasion du vingtième anniversaire de la mort de Félix Guattari,


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Félix Guattari - DE LEROS À LA BORDE - Éditions Lignes, Fr, 2012


Date de parution : 18 janvier 2012


De Leros, île grecque abritant un établissement asilaire d’un autre âge qu’il est invité à visiter en 1989, à La Borde, clinique expérimentale où il a rejoint Jean Oury en 1955 et où il tra­vail­lera jusqu’à sa mort (en 1992), Félix Guattari établit ici le bilan de ses années d’activité clinique et théorique.
Dans ce recueil inédit, dont il avait lui-même défini le contenu peu de temps avant sa disparition, il en appelle à une pratique de la cure psychiatrique dans des institutions qui sauraient renouveler leurs instruments et faire preuve, vis-à-vis de leurs patients, d’une créativité comparable à celle de l’artiste. Renou­vellement qu’il souhaiterait voir étendu à d’autres secteurs de la société.
Ouvrage publié en partenariat éditorial avec l’IMEC

Repères La psychiatrie a connu de très importantes évolutions dans la seconde moitié du XXe siècle. L’un des principaux jalons de cette nouvelle conception de la folie et de son traitement, dont Michel Foucault a décrit les évolutions longues dans son Histoire de la folie, est l’expérience menée pendant la Seconde guerre mondiale à l’hôpital psychiatrique de Saint Alban (Lozère). Rompant avec le traitement essentiellement carcéral réservés aux « fous » jusque-là – et dont l’hôpital psychiatrique de Leros (situé sur une île grecque) constitua jusque dans les années 1980 une sorte de survivance intolérable ici décrite par Guattari –, le professeur Tosquelles inaugure alors une pratique de soins qu’il nomme « ergothérapie ». Celle-ci consiste notamment à considérer que les patients peuvent exercer des activités et s’insérer dans le tissu social environnant ; que ces activités et cette insertion sont elles-mêmes le moyen par lequel des degrés de guérison sont possibles. C’est à Saint Alban que Jean Oury débutera sa carrière de praticien.

En 1953, Jean Oury crée la clinique privée de La Borde, où il mettra en pratique et développera l’expérience de Saint Alban, ouvrant la voie à une forme de « psychothérapie institutionnelle » depuis considérée comme exemplaire. La structure conserve une taille modeste (moins de 100 malades) ; les patients sont associés à toutes les tâches relatives au fonctionnement du lieu. En 1955, Félix Guattari interrompt ses études de philosophie et vient le rejoindre pour participer à l’organisation de cette institution particulière : « En quelques mois, je contribuais ainsi à la mise en place de multiples instances collectives… ».
Guattari clinicien C’est à travers cette pratique, à laquelle Guattari restera toujours fidèle, qu’il entreprend de penser l’institution, ou « les équipements collectifs », comme des instances de production de subjectivités : « Ce que nous visions à travers nos multiples systèmes d’activité et surtout de prise de responsabilité à l’égard de soi-même et des autres, c’était de se dégager de la sérialité et de faire que les individus et les groupes se réapproprient le sens de leur existence dans une perspective ethique et non plus technocratique.[...] La machinerie institutionnelle que nous mettions en place ne se contentait pas d’opérer un simple remodelage des subjectivités existantes mais se proposait, en fait, de produire un nouveau type de subjectivité. » Pour Guattari en effet, le monde et l’altérité avec lesquels la psychose entre en dialogue ne sont pas uniquement d’ordre délirant, « ils s’incarnent également dans l’environnement social et matériel quotidien ». Par conséquent, la forme qu’emprunte cet environnement n’est pas sans effet en retour sur l’état subjectif des patients.
Portée générale de l’expérience clinique Dans un sens élargi qui n’est pas sans rappeler Les Hétérotopiesde Michel Foucault, Guattari en vient à affirmer que cette invention institutionnelle permanente puisse s’appliquer à la société toute entière : « [...] l’on se prend à rêver de ce que pourrait devenir la vie dans les ensembles urbains, les écoles, les hôpitaux, les prisons, etc., si, au lieu de les concevoir sur le mode de la répétition vide, l’on s’efforçait de réorienter leur finalité dans le sens d’un re-création permanente interne. »
De Leros a Laborde est accompagné des photographies prises par Joséphine Guattari lors de son séjour à l’ïle de Leros et à l’hôpital Daphni d’Athènes, avec Félix Guattari, en 1989.
Aux Éditions Lignes paraît simultanément Écrits pour l’Anti-Œdipe, recueil agencé et présenté par Stéphane Nadaud.
Cette édition a été établie à partir des archives Félix Guattari conservées par l’IMEC (Institut Mémoires de l’édition contemporaine

30.1.12

Ecosofia: Arte, Società, Paesaggio @ NABA, Milano, mercoledì 1 febbraio 2012



NABA – Nuova Accademia di Belle Arti Milano e Université Paris 8 presentano:
ECOSOFIA
Arte, Società, Paesaggio

NABA (Aula Magna Edificio Titanio) - MILANO
via Carlo Darwin, 20: mercoledì 1 febbraio 2012

L’ecosofia indaga i fenomeni dell’espressione artistica in un sistema di relazioni tra spazi, tempi e soggetti della modernità. Il divenire estetico si incontra nel pensiero di Félix Guattari e André Gorz in una declinazione ambientale che transita dal piano individuale a quello più propriamente teoretico e dunque politico, fino al concetto di paesaggio, nel senso indicato da Marc Augé, quale spazio dematerializzato da un eccesso di virtualizzazione che indica l’assenza di relazione umane e ambientali. Uno spazio in cui l’urbano è esploso. In che modo, oggi, si esprimono le azioni di resistenza creativa? È ancora possibile intendere la produzione artistica come altro dai processi di mercificazione in corso? L’ecologia sociale è un percorso di fuoriuscita dal paradigma antropocentrico? E in che modo l’espressione artistica svolge in questo un ruolo di primaria importanza?

Il convegno ECOSOFIA. Arte, società, paesaggio, nasce dalla collaborazione tra la Scuola di Arti Visive di NABA con l’Université Paris 8, UFR Arts di Parigi, e intende mettere in campo saperi e soggettività per esplorare nuovi percorsi di ricerca tra ecologia sociale e arte, collocando la questione artistica attuale, le sue pratiche e teorie, nel più ampio rapporto tra produzione culturale, politica e società.

Programma 
Introduce e modera: Marco Scotini (NABA)

Interventi di: 

Roberto Barbanti (Paris8), 
Elisabetta Bianchessi (NABA, Politecnico di Milano)
Silvia Bordini (La Sapienza, Roma), 
Ubaldo Fadini (Università di Firenze), 
Philippe Nys (Université Paris 8, École de Paysage de Versailles e École Nationale Supérieure d’Architecture de Paris la Villette), 
Lorraine Verner (École des Beaux-Arts e Paris 10), 
Tiziana Villani (NABA).
Lectio Magistralis di: Marc Auge

29.1.12

Topology: Secrets of Space - Seminars @ Tate Modern, London, by Bernard Burgoyne




Secrets of Space Seminars


© Science Museum / SSPL
Saturday 12 November 2011, 14.00–16.00
Saturday 28 January 2012, 14.00–16.00
Saturday 10 March 2012, 14.00–16.00
Saturday 5 May 2012, 14.00–16.00


Topology investigates the fabric of space. It looks into the texture of not merely physical space, but of all conceivable other spaces – spaces of phrases, spaces of colours or sounds, spaces of moods and passions, all spaces of operations on the human soul. Topology resolves the problem of what it is that holds a space together: of what it is that ties a point to its neighbouring regions. Human subjectivity is investigated using concepts of pathway, frontier or boundary; many formulations are possible – neighbourhood; limit; region; inside; outside; openness or closure – all of these can be used to formulate the secret of space.
These seminars will investigate a variety of spatial attributes appealed to by the cultural and political theories discussed in the Starr Auditorium during the Topology: Spaces of Transformation keynote conversations. They will give participants a familiarity with the texture of space. Their aim is that of reformulating the socio-cultural questions by bringing them into parallel with the spatial realities that they presuppose. Rather than allowing the question of space to fade into the background, these seminars draw topology into a relationship with these wider politico-cultural questions, in this way giving them a firmer orientation, while presenting them in a new light.

Bernard Burgoyne has a background in psychoanalysis, philosophy of science, and mathematics. He is a practising psychoanalyst – and Emeritus Professor of Psychoanalysis – who founded the Centre for Psychoanalysis at Middlesex University. He was at one time Research Assistant to Professor Sir Karl Popper, and works on questions of the scientific foundations of psychoanalysis in a way that does not exclude questions of classical political philosophy – as witnessed by the participation of Étienne Balibar in the Jury of Burgoyne’s Doctoral Thesis in Paris. Burgoyne will be publishing a book on these themes in the New Year, and is simultaneously working on a second book, on the relation of scientific method to the work of Lacan and Bion. The topological formalisation of subjectivity is at the centre of his work, and he has given over three hundred public lectures on this theme at Harvard, The Royal College of Art, the Architectural Association, the Tate Britain, the South Bank Centre, the Rijksdakademie for Fine Art, Amsterdam, the Royal Irish Academy, and many other clinical and academic institutions across the world.


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Space, Knowledge and Power by Jeremy W. Crampton and Stuart Elden (Eds.) - Ashgate, Usa, 2007


Michel Foucault’s work is rich with implications and insights concerning spatiality, and has inspired many geographers and social scientists to develop these ideas in their own research. This book, the first to engage Foucault’s geographies in detail from a wide range of perspectives, is framed around his discussions with the French geography journal Hérodote in the mid 1970s. The opening third of the book comprises some of Foucault’s previously untranslated work on questions of space, a range of responses from French and English language commentators, and a newly translated essay by Claude Raffestin, a leading Swiss geographer.

The rest of the book presents specially commissioned essays which examine the remarkable reception of Foucault’s work in English and French language geography; situate Foucault’s project historically; and provide a series of developments of his work in the contemporary contexts of power, biopolitics, governmentality and war. Contributors include a number of key figures in social/spatial theory such as David Harvey, Chris Philo, Sara Mills, Nigel Thrift, John Agnew, Thomas Flynn and Matthew Hannah. Written in an open and engaging tone, the contributors discuss just what they find valuable – and frustrating – about Foucault’s geographies. This is a book which will both surprise and challenge. 



Contents: 
Introduction: Space, knowledge and power: Foucault and geography, Stuart Elden and Jeremy W. Crampton. 
Part 1 Questions: Some questions from Michel Foucault to Hérodote, Michel Foucault (translated by Stuart Elden). 
Part 2 Francophone Responses – 1977: Hérodote editorial, translated by Gerald Moore; Response: Jean-Michel Brabant (translated by Gerald Moore); Response: Alain Joxe (translated by Gerald Moore); Response:Jean-Bernard Racine and Claude Raffestin (translated by Gerald Moore); Response: Michel Riou (translated by Gerald Moore). 
Part 3 Anglophone Responses – 2006: The Kantian roots of Foucault's dilemmas, David Harvey; Geography, gender and power, Sara Mills; Overcome by space: reworking Foucault, Nigel Thrift; Foucault among the geographers, Thomas Flynn
Part 4 Contexts: Strategy, medicine and habitat: Foucault in 1976, Stuart Elden; Formations of 'Foucault' in Anglo-American geography: an archaeological sketch, Matthew Hannah; Catalysts and converts: sparking interest for Foucault among Francophone geographers, Juliet J. Fall; Could Foucault have revolutionized geography?, Claude Raffestin (translated by Gerald Moore). 
Part 5 Texts: The incorporation of the hospital into modern technology, Michel Foucault (translated by Edgar Knowlton Jr., William J. King, and Stuart Elden); The meshes of power, Michel Foucault (translated by Gerald Moore); The language of space, Michel Foucault (translated by Gerald Moore); The force of flight, Michel Foucault (translated by Gerald Moore); Questions on geography, Michel Foucault (translated by Colin Gordon). Part 6 Development: Geographies of governmentality, Margo Huxley; The history of medical geography after Foucault, Gerry Kearns; Maps, race and Foucault: eugenics and territorialization following World War I, Jeremy W. Crampton; Beyond the Panopticon? Foucault and surveillance studies, David Murakami Wood; Beyond the European province: Foucault and postcolonialism, Stephen Legg; Foucault, sexuality, geography, Philip Howell; The problem with Empire, Mathew Coleman and John A. Agnew; 'Bellicose history' and 'local discursivities': an archaeological reading of Michel Foucault's Society Must be Defended, Chris Philo.


About the Editor: Dr Jeremy W. Crampton is from the Department of Geosciences at Georgia State University, USA. Dr Stuart Elden is from the Department of Geography at Durham University, UK.


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28.1.12

Mathieu O'Neil - Cyberchiefs: Autonomy and Authority in Online Tribes (Pluto Press, Uk, April 2009)































































































































































People are inventing new ways of working together on the internet. Decentralized production thrives on weblogs, wikis and free software projects. InCyberchiefs, Mathieu O'Neil focuses on the regulation of these working relationships. He examines the transformation of leadership and expertise in online networks, and the emergence of innovative forms of participatory politics. What are the costs and benefits of alternatives to hierarchical organization? Using case studies of online projects or "tribes" such as the radical Primitivism archive, the Daily Kos political blog, the Debian free software project and Wikipedia, O’Neil shows that leaders must support maximum autonomy for participants and analyses the tensions generated by this distribution of authority.


Mathieu O'Neil is Adjunct Research Fellow at the Australian National University in the Australian Demographic and Social Research Institute, and Principal Researcher at Australia's Department of Broadband, Communications and the Digital Economy. He has contributed articles to Le Monde diplomatique, Maniere de voir and Factsheet 5. He has also worked as a magazine editor and designer, as an editor on the collective New Media Art weblog Under the Sun, and has curated international digital art exhibitions.